inertia
INERTIA. DEVICE AND RESIDUE.
Just as an eye blink denies the presence of a specific space or time within a continuum, so a frame freezes a particular place and moment. It is the indivisible unit of the audiovisual mechanism, and its basic inductor is light. Thereby begins a journey that takes us from the real to the represented, finally leading us to that ultimate reality, the document.
Inertia deals with the construction of reality. The piece emerged from some scenes, not included in the video of the twilight project, that refer to the transit of light from one location to another. In both projects the lighting device engages directly with the real. In inertia, the route is a place and the vector imposes itself on the object. The present then tends to disappear in a continuous movement and what happens is indeed its non-presence.
In the process of preparing inertia, the need to question the structural parameters inherent to all audiovisual productions emerged. It is well-known that technical efforts are precisely measured in the film industry based on the profitability of certain scenes. This is the hierarchy of images. Reacting to this, we confront inertia using pure analogic procedures. Here, the need we have to limit ourselves to the real is imposed against the indolent resource of post-production.
Over its four-minutes length, inertia responds to the conventions of rhythm, visual axes, and other narrative norms with the rules that we use to assimilate the entire audiovisual spectrum. There occurs a specific accident between the fragile rules of narration and the sophistication of what is staged, confronted with the inescapable physical connotations of gravity, weight, or the volume of the elements in its service.
Bilbao 2012
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INERCIA. DISPOSITIVO Y RESIDUO.
Así como un parpadeo niega la presencia a un espacio o tiempo concretos dentro de un continuo, el fotograma detiene un momento y un lugar específicos. Es la unidad indivisible del engranaje audiovisual y su inductor básico es la luz. Arranca así un recorrido que nos lleva de lo real a lo representado para abocarnos finalmente a esa realidad ultima que es el documento.
Inercia trata sobre la construcción de realidad. Nace de unas escenas, no incluidas en el vídeo del proyecto twilight, que remiten al tránsito de la luz de una localización a otra. En ambos proyectos el dispositivo de iluminación lidia de forma inmediata con lo real. En inercia, la ruta es un lugar y el vector se impone al objeto. el presente tiende entonces a desaparecer en un movimiento continuo y lo que sucede es, efectivamente, su no presencia.
En el proceso de preparación de inercia, afloró la necesidad de cuestionar los parámetros estructurales de toda producción audiovisual. Es sabido que la industria cinematográfica mide con precisión los esfuerzos técnicos en función de la posible rentabilidad de determinadas escenas. Es la jerarquía de las imágenes. Como reacción a ello nos enfrentamos a inercia desde los procedimientos más analógicos. La autoexigencia de ceñirse a lo real se impone aquí al recurso indolente de la posproducción.
En sus cuatro minutos de duración, inercia responde a las convenciones de ritmo, ejes visuales y otras normas narrativas con las que digerimos todo el espectro audiovisual. Se da aquí un accidente especifico entre las frágiles normas de la narración y la sofisticación de lo escénico, frente a las ineludibles connotaciones físicas de la gravedad, el peso o el volumen de los elementos a su servicio.
Bilbao 2012
INERTIA VIDEO. HD Monocanal. Lenght: 04min 20 sec. (Stereo) HD Version in VIMEO